Blogi       ::       #Gottfrid       ::       #HFG       ::       #EPPO       ::      Muistoissa       ::      

1.1.2019

Paleleeko nakkisi? Jaossa ilmaisia vinkkejä

Vanha vuosi päätetään monesti nakkien ja perunasalaatin kera, 
joten eikös uuden voi aloittaa samalla kattauksella? 



Vinkeistä parhaimmat ovat niitä, joiden kokeileminen ei maksa yhtikäs mitään. Niiden toimivuus ei tietenkään ole 100% varmaa, mutta toimimattomanakaan et kokeilullasi ole menettänyt mitään. Oikeastaan en voi taata edes 50% mahdollisuutta toimivuuteen, mutta yrittänyttä ei laiteta. 

Itse kuulun niihin, joiden nakit ja potut on jäässä heti heinäkuun jälkeen. Sormet on tunnottomat, valkoiset ja jäykät yhdeksän kuukautta vuodesta. Varpaista puhumattakaan. Palelen muutenkin todella helposti ja talvisin ratsastellessa itkua vääntäen koitan kärsiä niistä kivuista, jotka seuraa jäätymisestä.


Löysin itseni taas ponin selästä, ilman hanskoja, 
vaikka pakkasmittari näytti kahdeksaa pakkasastetta. 
Eikä minulla ollut laisinkaan kylmä saati tietoakaan siitä, 
että sormia palelisi yhtään.

Minä jos joku olen testannut ihan kaikkea. Lämmitystyynyjä hanskojen sisälle, back on trackiä, kaiken maailman lampaankarvavuoria, ihan kaikkea. Mikään niistä ei ole ole ollut toimiva, jos mieli ratsastaa muutenkin kuin löysin ohjin. Hyvään ohjastuntumaan ei vaan voi tumpata itseään täyteen toppavaatetusta tai sitä lammaskarvaa. Back on trackillä oli täysin vääränlainen vaikutus. Kun verenkiertoa ei ole riittävästi, josta paleltuminenkin johtuu, ei keho, tässä tapauksessa nakki ole lämmin. Botin teho perustuu kehon lämpötilan heijastukseen. Kylmissä nakeissa ne suorastaan pikajäädyttivät nakkini. Hakatessani useita ja useita vuosia päätäni seinään, sain yhden ilmaisen, helposti toteutettavan vinkin. 

Vesi vanhin voitehista.


Paleluni lisäksi olen ollut erittäin huono kaatamaan kurkustani alas nesteitä. En ole juonut vettä oikeastaan koskaan, sillä en pidä veden hieman rautaisesta mausta. Mutta otinpa asiakseni aloittaa vedenjuonnin alkeet. Keho tarvitsee nestettä, joten sen juominen muutoinkin on todella tarpeellista, mutta enpäs uskonut, että sillä todella voi olla näinkin suuria vaikutuksia.

Kylmällä kelillä veri virtaa kehon ääreisosista keskikroppaan lämmittämään sitä, samalla verisuonet kutistuu ja niistä puristuu nestettä virtsarakkoon. Josta johtuen kylmällä myös pissattaa helpommin. Tullessamme takaisin lämpimään, verisuonet laajenee, mutta menetetty neste ei palaudu, vaan se vaatii tankkaamista, sillä elimistössä on nestevaje. Nestevajaus heikentää kehon ääreisosien kudosten verenkiertoa, jonka vuoksi mm. Itselläni ne nakit palelevat tosiaan heti helteiden hellitettyä.

Kannattaa oikeasti kokeilla! Puolikin litraa vettä ennen ratsaille lähtöä auttaa jo kivasti, mutta mitä enemmän sitä kurkusta alas nielaisee pitkin päivää, sen parempi! Ja kun keho oppii luottamaan nesteiden säännölliseen tankkaamiseen, se ei enää pidä kiinni kynsin ja hampain olemassa olevasta nesteestä -> voi näkyä positiivisena yllätyksenä myös vaa'alla!


Kokeilu ei maksa kenellekään mitään, ehkä aivan minimaalisesti vesilaskussa, mutta senkin voi säästää, kun viettää suihkussa aavistuksen lyhyemmän aikaa, mikäli sitä oman kaivon onnea ei ole. Ja tämän kokeilun jälkeen itse olen kyennyt ratsastamaan koko syksyn tähän asti ohuissa kesähanskoissa tai ihan vaan ilman hanskoja. Ennen se ei ollut laisinkaan mahdollista. Pakkasten kiristyessä joudun etsimään vähän paksumpaa hanskaa käteen, ohuiden kesähanskojen tilalle. Mutta ehkä selviän tästä talvesta aiempia vuosia paremmin. 

Nyt kun nakit ja potut on pelastettu heti vuoden ensimmäisenä päivänä, 
voi loppuvuoden ottaakin oikein rennosti! 

4 kommenttia:

  1. Wau, olipa mielenkiintoinen ja ehdottomasti heti kokeiluun menevä vinkki! Mulla on ihan sama vaiva, sormet jäätyy heti kesän jälkeen ja oon kokeillut varmaan kaikki samat vaihtoehdot. Luulin että BoT olisi vastaus rukouksiin, mutta mulla kävi ihan samalla tavalla, ne toimi ihan päinvastoin mitä odotin.

    Nyt vettä litkimään ja vinkki testiin, kiitos!

    Sari

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa kyllä kokeilla! Vettä olisi muutenkin hyvä juoda, vaikkei toivottua tulosta paleluun tulisikaan. Itse olen syksyn opetellut juomaan vähän väkisinkin, eikä enää ole muuta ongelmaa, kuin työpaikalle unohtunut vesipullo! :D ja täytynee todeta, että tänäänkin -15 astetta ja hyvin pystyin poniotuksen liikuttamaan. Sisälle tullessa lämpimillä sormilla sain lämmitellä tuiskussa viilentyneet posket! Kokemus se on ensikertalaiselle sekin! :)

      Poista
  2. Lisäisin tuohon myös nukkumisen tärkeyden. Jos on vähänkin väsyny palelee paljon helpommin. Varsinkin jos jatkuvasti nukkuu liian vähän. Mulla pysyy nykyään aika hyvin sormet ja varpaat lämpöisinä, kun on muualla tarpeeksi vaatetta. Tosin alle 15 asteen pakkasilla laitan maastoon toppatakin alle vain yhden teknisen pitkähihaisen, muuten hikoilen hirveästi.
    Ja mä olen myös joskus ollut palelevainen. Se mitä ei meinaa varpaat kestää on paikallaan seisominen kun kylmällä pitää tunteja, pakko kävellä koko ajan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo nukkumisen tarve on kyllä aivan totta! Viiden tunnin unilla paleltaa kyllä takan äärelläkin, vaikkei olisi edes kylmä ilma. Ja toki, kun kerkikroppa on hyvin lämmitetty vaatteilla, riittää se verenkierto myös sormiin. Ratsastus on vain siitä hankala laji ulkona harrastavalle talvella, että kuuma tulee jos on paljon päällä. Ja itse heittelen vaatekertoja pois jo vähän liian myöhässä, kylmän pelossa. Sit onkin hiki ja käynnin aikana kerkeääkin sitten jo lihakset ottaa kylmää.

      Poista